zondag 12 april 2015

Het Goede Leven aan de Spaanse Costa




Dag 77, Zondag 5 April 2015 @Cuevas del Almanzora, Almería
De afwisseling van de kust met deze (semi-) woestijn is leuk. Er staat een zacht briesje en in het zonnetje is de temperatuur precies goed. Deze camperplaats is zo groot dat het zelfs nu, met Pasen heel rustig lijkt. Ik sta ook nog eens op een van de rustigste plaatsen en dat geeft een heerlijk vrij gevoel. 


Naast al het schrijfwerk heb ik vandaag klussen aan mijn camper te doen. Mijn afvoer is verstopt en daardoor lig ik een groot deel van de dag onder de camper.  Gelukkig vind ik klussen leuk. Ik haal alle leidingen uit elkaar, van de keuken tot aan de vuilwatertank en het lukt me om het allemaal werkende te krijgen. Blij stap ik onder de douche, want van dit klusavontuur ben ik nogal smerig geworden.
   


Dag 78, Maandag 6 April 2015 @ Mojácar
Ik verlaat de camperplaats in de woestijn, want ik heb ‘een date’ met de klusjesman. In 'no time' heeft hij het euvel met mijn remlichten opgelost, terwijl er al verschillende mensen naar gekeken hadden. Hij is ook zo vriendelijk een nieuwe accu voor me te regelen, waarvan ik al wist dat ik die nodig had. Door wat nieuwe draadjes aan te sluiten heb ik weer huishoudstroom! 
      

Dag 79, Dinsdag 7 April 2015 @ Mojácar
Ik word wakker met een prachtig uitzicht op zee vanuit mijn bed. Wat een feest! Ik heb weer een afspraak met de klusjesman voor het water. Na ongeveer één uur zoeken hebben we de waterpomp echter niet gewonden. Ik zal via Nederland achterhalen waar die zit en we maken opnieuw een afspraak. Het stormt, dus ik was toch al niet van plan ver te rijden en Mojácar is een prima ‘hang out’, ik vermaak me dus nog wel een dag. 

Vanwege de storm parkeer ik de camper met de kop in de wind op de boulevard en ik maak een lange strandwandeling. Ik ga daarna naar het winkelcentrum, om in een telefoonwinkel een mobiele wifi modem te halen. Handig, want dan kan ik gewoon in de camper, op het strand en waar dan ook, met mijn chromebook, tablet én telefoon internet. De rest van de dag spendeer ik dan ook voornamelijk online.
   
Dag 80, Woensdag 7 April 2015 @ Almeria
De waterpomp blijkt ín de watertank verstopt te zitten. Geen wonder dus, dat we hem niet konden vinden. De klusjesman gaat ermee aan de slag. Hij vervangt en verbind wat draadjes opnieuw en binnen een uurtje heb ik weer stromend water! Heel fijn want nu kan ik nu weer op weg, met remlichten, stroom én stromend water. Ik rij een prachtige route tot aan Carbonas. Als ik daar aankom is het hoge tijd om een aantal zaken te publiceren op het internet. Na het werk rij ik langs het water door tot aan Agua Amarga. Om de motor van de camper en mezelf weer wat snelheid te gunnen, snij ik het laatste puntje af en ga ik over de autoweg door naar Retamar. Daar vervolg ik de route weer langs de kust. 

Ik zie een wasplaats geschikt voor campers en bedenk me geen moment. Door de storm en het vele zand kan Bleubird wel een flinke wasbeurt gebruiken. De blauwe kleur komt weer terug en ik kan weer door de raampjes kijken. Tevreden rij ik door. Ik kom aan in Almeria en parkeer de camper aan de lange paseo (boulevard). Inmiddels schijnt het zonnetje en ik begeef me snel tussen de vele sportende mensen.  

Dag 81, Donderdag 8 April 2015 Roquetas de Mar
In de ochtend ga ik in Almeria naar de kapper. De laatste keer was in Nederland, dus is het niet overbodig. Omdat mijn Spaans nog niets voorstelt is het met kapster lastig communiceren, maar we komen er wel uit. Tevreden, sta ik een uurtje later weer bij de kapsalon buiten. 

Ik bezoek de “tourischtische hoogtepunten” van Almeria. Dat zijn er twee: de 16e-eeuwse kathedraal en de Alcazaba (Arabisch fort). Almeria vind ik niet echt de leukste stad, dus rij ik aan het einde van de middag snel weer door naar Roquet de Mar. In het centrum is het een drukke en levendige boel. Toch rij Ik door tot aan de camper parkeerplaats in het natuurgebied, waar het prachtig en een stuk rustiger is.  


Dag 82, Vrijdag 9 April 2015 @ Salobreña
Voordat ik Roquetas de Mar verlaat doe ik eerst een power walk door het National park: Punta Entinas-Sabinar, een flora en fauna walhalla. Het zal er misschien wel aan liggen dat ik inmiddels enorm verwent ben, maar ik vind het niet echt het allermooiste wandelgebied, dus wandel ik terug over het aangrenzende strand. Ik kom langs een obelisk en vraag me af wat die hier weer doet... De Egyptische obelisk kan van alles betekenen, maar deze occulte symbolen staan werkelijk op de meest onmogelijke plekken zoals hier in de natuur.

De eerst volgende stop maak ik in Almerimar. Een leuk plaatsje maar dan wel voor boten en niet voor campers. Al bij binnenkomst kom borden tegen 'verboden voor campers'. Natuurlijk parkeer ik als 'een echte rebel' toch aan het strand, ergens waar ik flamicos zou moeten kunnen zien. Ik zie niets en ga door naar de prachtige haven. Verder een plaats die je als camperaar wel kunt overslaan.
Op de kaart lijkt het een prachtige route langs de kust, maar ik rij voornamelijk tussen de oerlelijke plastic kassen, die overal in dit gebied staan. Ik maak een stop om water en Diesel te tanken. Daarna is de route weer mooier en geniet ik van de prachtige vergezichten. In het onbeduidende plaatsje Castillo de Baños, maak ik een lunchstop. Er staan inderdaad resten van een kasteel vandaar waarschijnlijk de naam. 

Montril is de stad die ik in de avond bezoek. Omdat deze stad en de kust hier weinig interessants te bieden heeft, rij ik daarna verder door naar een camperplaats, want alles is hier dicht gebouwd en vol. De handige camperplaatsen app brengt me naar een plek, waar nog zo’n 15 andere campers staan. Het is een plek zonder echt een mooi uitzicht of faciliteiten, maar omdat het al laat is en ik moe ben van de lange dag, parkeer ik, doe ik mijn gordijntjes dicht en heb ik nergens last van.



Dag 83, Zaterdag 10 April 2015 @ Salobreña
Na de vele kilometers van gisteren, hou ik vandaag een rust en werkdagje. Het weer lijkt vandaag wel Nederlands want het is grijs en het motregent zelfs. Al met al een prima rede om veel in de camper te blijven en te schrijven. Het zittende schrijven wissel ik af met schoonmaak klusjes in de camper.
Aan het einde van de middag ontdek ik dat Salobreña best leuk is. Het dorp heeft een charmant ommuurd middeleeuws stadsgedeelte en een mooie nieuwbouw. Het strand vind ik interessant, want er ligt een rots, dus er is wat te klimmen. Het blijkt echter meer wandelen dan klimmen te zijn, want hoog is de rots niet. Na de wandeling drink ik wat op een terras in het gezellige dorpje. Het leven is mooi aan de Spaanse Costa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten