zondag 22 februari 2015

Happiness on Wheels




Week 5 Dag 28, zondag 15 februari 2015
Er zijn een aantal kleine technische mankementen aan Bluebird die ik wil oplossen en mijn nieuwe Nederlandse en Duitse vrienden zijn direct bereid om met me mee te kijken. In korte tijd ben ik weer heel wat wijzer geworden over de energieverdeling van de accu’s enzovoorts. Het is altijd weer leuk om aan de camper te klussen en om nieuwe technische zaken bij te leren.

Omdat de Delta de L’Ebre geheel vlak is. vind ik dit een goede gelegenheid om een fiets te huren. In de middag ga ik op pad en onderweg zie ik veel vogels, die net als ik uit het noorden komen en in warmere oorden zijn neergestreken. De fietspaden zijn niet overal even best en ik ben dan ook blij dat mijn fietsbanden heel blijven tot ik weer terug ben op de camperplaats. 

Als dank voor de technische steun nodig ik ‘s avonds mijn nieuwe camper vrienden uit om bij me te komen eten. Zij zijn ervaren camperaars en ik krijg heel veel tips over mooie routes en staanplaatsen. Tot en met Gibralter weet ik nu waar ik moet zijn en hoe ik er moet komen. Dit is heel welkom want, al heb ik allerlei soorten navigatie en apps om me de weg te wijzen, dan nog zijn andere reizigers meestal de beste informatiebronnen.


Dag 29, Maandag 16 februari 2015 @ Xilxes 
Rond het middaguur verlaat ik de kamperplaats. Als ik na een tijdje de delta uit rij, ben ik blij om de blauwe zee weer te zien. Het is een prachtige dag en onderweg neem ik dan ook geregeld een pauze. Ik kom uit in het dorpje Xilxes en vind daar een parkeerplekje aan het einde van de boulevard, direct aan het strand. Ik kijk vanuit mijn camper op de golven, het strand en palmbomen. Ik kook, schrijf nog wat en via mijn mobiel ga ik het wereldwijde web op, want wifi kan ik hier in de omgeving wel vergeten. Na uitgebreid te hebben gechat met vrienden en familie, duik ik mijn bed in. Het is een enorm genot om bij het geruis van de zee in slaap te vallen!


Dag 30, Dinsdag 17 februari 2015 @ Valencia
De kinderspeelplaats op het strand van Xilxes blijkt een perfecte plek om te trainen. Ik voel me weer echt een kleuter wanneer ik al klimmend, klauterend en stretchend over de toestellen kruip. Via allerlei kleine strandjes ga ik daarna richting Valencia. Met een tempo van gemiddeld 30 km per uur schiet dat natuurlijk helemaal niet op, maar ach ik heb geen haast.
In Valencia geniet ik volop van alle mooie gebouwen en straatjes terwijl ik een parkeerplaat zoek. Ik wandel wat door de oude stad en shop ik in een hypermodern winkelcentrum. Laat in de avond verlaat ik de drukte van de stad en rij ik naar een camperplaats direct aan het strand. Om precies te zijn sta ik daar met mijn camper 75 stappen van het strand.


Dag 31, Woensdag 18 februari 2015 @ Albufera
Het is fijn om weer aan het strand wakker te worden. Helaas is het niet echt strandweer. Ik ga dus ook maar niet zonnebaden, maar wel schelpen zoeken. Wanneer ik alle schitterend gekleurde, voornamelijk roze schelpen zie, kan ik bijna niet ophouden met ze te verzamelen. Ik leg mezelf de beperking op om alleen echt de allermooiste mee te nemen. 



Na de lunch, siesta, en het schrijfwerk loop ik door het natuurgebied naar het dorpje. Daar is niet veel bijzonders maar er zijn wel de meest essentiƫle zaken zoals een pin automaat, en een hotel/ restaurant met wifi en koffie voor maar 1 euro. De navigatie wijst me terug over de weg, maar ik besluit naar het strand te gaan en vandaar uit terug te lopen. Een heel gemakkelijke route en daar heb ik geen navigatie bij nodig. Het enige waar ik op hoef te letten, is dat ik de zee links van me hou en eigenlijk is dat deze gehele tour naar het zuiden al zo. Ik loop langs het fietspad en met de duinen aan de ene kant, de zee aan de andere en daarnaast de maan die mijn weg verlicht, geniet ik van een heerlijke wandeling.


Dag 32, Donderdag 19 februari 2015 @ Albufera
Het is heel relaxed hier. Aan het strand, bij een prachtig natuurpark. Toch sta ik vlak bij Valencia want vanaf het strand kan ik de stad aan de zijkant zien liggen. De ochtend begint wat regenachtig en breng ik daarom schrijvend door in de camper. Wanneer halverwege de middag de zon doorbreekt loop ik via de duinen en het mooie natuurpark naar het dorpje. Ik verplaats me daar eerst drie keer naar verschillende koffie gelegenheden, voordat ik eindelijk een goede wifi ontvangst heb. Als de zon ondergaat loop ik terug langs het strand. Wat erg grappig is om te zien, is dat er niet alleen de gebruikelijke zaken, zoals schelpen, stenen en het verschrikkelijke plastic ligt, maar dat er ook sinaasappels aanspoelen hier op het strand. Om het mulle zand te vermijden, loop ik dicht langs de vloedlijn. En, omdat het nog te koud is probeer ik om geen natte voeten te krijgen... wat mijn wandeling tot een leuke dans met de golven maakt.   


Dag 33, Vrijdag 20 februari 2015 @ Valencia & Tavernes
Het is mooi weer dus begin ik de dag met een Pilates workout op het strand. Het is een tijd geleden dat ik dat gedaan heb en mijn lijf is me duidelijk dankbaar. Dan is het tijd om weer verder te trekken naar het zuiden. Eerst rij ik nog even naar Valencia, om wat inkopen te doen en waar ik mijn ogen weer uitkijk.
Omdat ik een tip had gekregen over een goede camperplaats rond Oliva, ga ik daar naar toe. Met enige tegenzin neem ik de snelweg, omdat het al wat later is maar, als de zon al bijna ondergaat, besluit ik toch van de weg af te gaan. Op die manier beland ik in Tavernes. Terwijl ik daar langs het strand rij zie ik een campers parking. Omdat ze daar op elkaar staan, zet ik mijn camper iets verder net achter de duinen! Dit keer sta ik binnen nog geen 25 meter op het strand!

Dag 34 Zaterdag, 21 februari 2015 @
Ik rij vandaag door de fruitboomgaarden en pluk ik sinaasappeltjes voor de dorst. Aan het strand pers ik ze uit en geniet ik van het super verse sap.Ik zet mijn koers verder richting het zuiden en kom uit in de plaats Gandia. Ik parkeer Bleubird in het centrum en al snel hoor ik muziek. Wanneer ik de winkelstraat in wandel kom ik in een grote processie terecht. Van oud tot jong is uitgelopen om er naar te kijken.

Ik rij door naar het strand van Daimus. Ik vind weer een prachtige plek en dit keer hoef ik maar 10 meter te lopen voor ik op het strand sta! Deze hele week sta ik al aan het strand en kampeer ik in alle vrijheid. Dit bevalt me dat prima. Ik ben zelfvoorzienend en het enige wat ik echt aan voorzieningen mis is soms de wifi. Ik was me uitgebreid aan mijn wastafeltje, toch zal ik af en toe wel een plaats met douches opzoeken, om mijn haren te wassen, voordat ik dreadlocks begin te krijgen... 


Het tijdloze leven wat ik nu heb is heerlijk, al heb ik best veel te doen. Ik ben veel aan het schrijven en ook de klantenservice van mijn uitgeverij-tje TrafoPublishers vraagt geregeld aandacht. Daarnaast is het leuk via internet mijn contacten te onderhouden en de activist uit te hangen. Ook het reizen en de toerist uithangen kost natuurlijk de nodige tijd. Toch is de zon is bijna de enige klok waar ik op let. Wanneer de zon opkomt wordt ik meestal wakker en wanneer de zon ondergaat geeft mijn inwendige klok aan dat het tijd is om te eten. Ik voel me gezegend en gelukkig en geniet ontzettend van de enorme vrijheid om te doen wat ik wil, wanneer ik dat wil en waar ik dat wil! In het begin verliet ik vaak nog met pijn in mijn hart de mooie plekjes waar ik stond. Inmiddels heb ik er geen moeite meer mee want, de volgende plek is vaak nog mooier dan de laatste, dus; op naar de volgende stop!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten