zondag 15 februari 2015

Back On The Road


Week 4 Dag 21 Zondag 8 februari @ Barcelona
Midden in het centrum van Barcelona in je camper wakker worden heeft iets bijzonders. Ik sta om de hoek bij de Sagarade de famillia wat een perfect plek is om de zondagochtend mee te beginnen. Zo te zien is er weer vooruitgang geboekt met de verbouwingen. Toch vraag ik me af of het ooit klaar zal zijn. Er zijn zoveel details aan het grote gebouw dat tegen de tijd dat het ene stuk af is, ze volgens mij weer opnieuw met renoveren kunnen beginnen aan een ander gedeelte. 

In de meeste steden is de haven een van mijn favoriete plaatsen, ook in Barcelona. Na uitgebreid de marina te bezoeken begeef ik mezelf op het strand. Het is dan misschien nog best fris in Barcelona, maar ik klaag niet. De lucht is stralend blauw en in het zonnetje verwarmend. Het is heerlijk om lekker buiten op het strand te kunnen schrijven, zonder dat direct je vingers eraf vriezen!  

Omdat Bluebird huishoudelijk onderhoud nodig heeft, zoek ik ‘s middags een camperplaats op. Na het huishouden, de siësta en het eten, ga ik terug naar de marina. Er is een leuke Ierse pub, waar een geweldige salsa band aan het spelen is. Ik bestel als een echte toerist een Sangria en heb direct leuk contact. Helaas is hun Engels niet geweldig en met mijn Spaans kom ik ook nog niet ver... Toch is het al dansend en drinkende, uiteindelijk heel erg gezellig.

Dag 22 Maandag 9 februari @ Barcelona
De camperparking Park & Ride Forum is verschrikkelijk. Ik sta er tussen de vrachtwagens en busjes en het is een zeer ongezellige bedoeling. Vanaf de boulevard worden campers met borden direct naar deze plek verwezen, maar het is een blamage voor de stad! Ik besteed de dag verder veel aan schrijven want, hoe aanlokkelijk de stad ook is, als schrijver moet je nou eenmaal schrijven. Het is ook goed om even een rustdag te houden, want ik ben nog aan het bijkomen van de griep en darm toestanden van de vorige weken.

Dag 23 Dinsdag 10 februari @ Barcelona
Het is weer een prachtige zonnige dag in Barcelona. Na een ochtend met huishoudelijke taken en wat schrijfwerk besluit ik de verschrikkelijke kamperparking te laten voor wat het is. Ik ga met camper de stad in. Het verkeer in Barca is wel even wennen. Overal vliegen er rechts en links scootertjes en motoren langs me heen. Ook staan er om de paar honderd meter en op de vreemdste plaatsen totaal overbodige stoplichten. Ondertussen probeer ik ook nog te genieten want, wat zijn er veel mooie plekken in deze stad. Op het moment dat ik op een mooie rotonde aankom besluit ik Bluebird te parkeren en de toerist uit te gaan hangen. Zo beland ik in het Musum d’el Arte en bekijk ik de luxe winkels in de oude omgebouwde arena. 

‘s Avonds wacht ik rustig tot de mega drukke spits is afgelopen en ga ik richting Placa de Catalunya. Ik eet tapas op de Rablas, waar ik me onmiddellijk een domme toerist voel, want de de frisdrank (waarvan de prijzen natuurlijk niet op de kaart staan) blijkt even duur als de tapas te zijn. Uiteindelijk is het al laat wanneer ik de Ramblas verlaat. Gelukkig sta ik maar 10 minuten lopen geparkeerd. Ik besluit om gewoon te blijven staan, mijn gordijntjes dicht te doen en in mijn camper in bed te duiken. Niemand die het merkt en niemand die er last van heeft, dus waarom ook niet.

Dag 24 Woensdag 11 februari van Barcelona naar Sitges.
De parkeerplaats in het centrum is tot 8.00 uur gratis. Vanwege de herrie van het drukke verkeer ben ik al ver voor die tijd wakker en vertrokken naar het strand. Ik sluit me aan bij de sportievelingen bij de buitenfitness op het stand. Tijdens de broodnodige beweging geniet ik ondertussen van de prachtig opkomende zon! Zoals het spreekwoord luid blijven vis en visite maar drie dagen fris. Voor mij zit daar een kern van waarheid in, want na een dag of drie op één plek te zijn, kriebelt het weer om verder te gaan. Hoe leuk ik Barca ook vind, ook nu is dat zo. De stad is een paar dagen leuk, maar ik heb dan ook weer behoefte aan de natuur. In de middag rij ik de stad uit en het valt me dan pas op, hoe groot Barcelona is.


Onderweg naar het zuiden kom ik het laatste stuk langs rotsen en de zee. Heel mooi, maar ik heb nauwelijks de tijd om te kijken, want de bochten zijn haarscherp en ook het stijgen en dalen kost de nodige aandacht. Ik ga naar een gratis camperplaats in Setges die in vergelijking met Barca heerlijk rustig is. De parkeerplaats heeft weliswaar een slechte ondergrond en is zonder voorzieningen, maar het ligt maar 5 minuten van het strand en dat maakt een hoop goed. Sitges is leuke badplaats, met een gezellige boulevard en een fantastisch uitzicht over de baai.

Dag 25 Donderdag 12 februari @Sitges.
Ik besteed de hele ochtend braaf aan het schrijven van mijn boek. Daarna doe ik een stevige Powerwalk om mijn conditie weer wat op te vijzelen. Na alle ziektes, kan ik dat wel gebruiken. Op de heenweg wandel ik over het bijna verlaten strand. Terug loop ik langs de boulevard en al is het heerlijk rustig in deze tijd van het jaar, toch zijn alle winkeltjes open en de restaurantjes redelijk druk bezet.


Dag 26 Vrijdag 13 februari, Sitges - Salou - Amposta
Voordat ik verder ga doe ik in het leuke centrum met de kleine straatjes van Sitges nog even inkopen. Bluebird rijdt in het begin wat stroef en ik ben even bang dat de hoge bergen en dalen zo zijn sporen achter hebben gelaten op de versnellingen. Gelukkig blijkt het slechts een kwestie van een nodige ‘warming-up’ te zijn, Na even stevig over de snelweg te scheuren is er niets meer aan de hand. 

Bij aankomst in het populaire Salou parkeer ik voor een Hollandse bar met uithangborden waarop broodjes vermeld staan. Grappig, maar ik sla het toch maar over. Op het strand in Salou is het winderig en heb ik het brede mooie strand bijna voor mezelf alleen. Op een terras, uit de wind geniet ik van een warm zonnetje en beantwoord ik een bulk aan e- mails. Salou is best leuk, maar ik heb er geen behoefte aan de party atmosfeer en besluit om me weer te gaan verbinden met de natuur.

El Poblenou del Delta
Tegen de avond trek ik richting een natuurgebied. Tijdens het rijden verschijnt er een prachtige ondergaande zon die achter de zwarte bergen de lucht oranje kleurt. De eerste de beste camperparking die ik tegenkom in de delta El Poblenou is zo mooi dat ik hier de nacht doorbreng. 
Dag 27 Zaterdag 14 februari,  Delta de L’Ebre
In de ochtend maak ik gebruik van de tot mijn verrassing ook hier aanwezige buitenfitness. Daarna verricht ik met een versterkt lichaam en geest het benodigde schrijfwerk. In de middag rij ik maar liefst 3 km! tot ik bij de volgende camperplaats aankom. Hier is er wifi, een restaurant, camper service en Nederlanders die ik al eerder ben tegengekomen. We drinken gezellig wat op het terras en wisselen camper plaatsen uit. 

De avond valt en de Delta de L’Ebre is prachtig. Het enige geluid wat er hier te horen is, is het gefluit van de vogels. Heerlijk rustig. Ik besef tijdens het koken weer eens hoe primitief mijn camperleventje eigenlijk is, zo zonder oven, afwasmachine, of T.V. en toch vind ik het met alle vrijheid die ik heb super de luxe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten