zondag 8 maart 2015

Stapvoets Van Xabia naar L’Albir




Week 7 - Dag 42, zondag 1 maart 2015 @ Calp 
In de ochtend heb ik zin in een gebakken eitje, maar helaas zit ik nog zonder gas. Na enige creativiteit lukt het me om op een constructie van waxinelichtjes een eitje te bakken wat me erg veel lol en voldoening geeft. Ik kom maar moeilijk uit Xabia weg. Tot in de middag blijf ik op het strand aan het werk. Uiteindelijk zet ik in een traag tempo toch koers naar Calp. De route is er een met continu dalen en stijgen en met veel groen en prachtige vergezichten. De camperservice blijkt gesloten te zijn. Ik ga dus maar op zoek naar iets anders en vind ik een prima plekje, 100 meter van het strand en dicht bij het centrum. Calp heeft een totaal andere atmosfeer dan Xabia, van enige stijl of charme kan ik hier niet spreken. Dit komt mede door de aanwezigheid van de vele hoogbouw en goedkope toeristische restaurants.

Dag 43, maandag 2 maart  2015 @ Calp
Calp heeft maar liefst 14 stranden dus er valt nog genoeg te ontdekken. In de ochtend wandel ik ongeveer langs de helft van de stranden. De restaurants aan de boulevard zijn nog gesloten en het duurt dan ook een hele tijd voordat ik eindelijk mijn ochtend koffie drink. Het is prachtig weer en de rest van de dag breng ik dan ook schrijvend door op het strand. Wanneer de zon ondergaat breng ik een bezoek aan het oude gedeelte. Van het oorspronkelijke kleine vissersplaatsje is weinig meer over, doordat het wordt omringt door hoogbouw. Toch is de oude kern zeker een bezoekje waard met de mooi beschilderde en gekleurde huisje, de mooie pleintjes, enzovoorts.  
    

Dag 44, dinsdag 3 maart  2015 @ Calp
Het prachtige weer is een uitnodiging om de dag weer aan en rondom het strand door te brengen. Al werkende verplaats ik me van terras, naar het strand, en van het strand naar de camper enzovoorts. Wanneer ik in de middag boodschappen doe verbaas ik me erover hoe rustig het dan is in de winkels. Blijkbaar houd iedereen echt een siësta hier. Terug in de camper merk ik dat ik iets te veel zon heb gehad. Mijn huid vertoont een milde zonneallergie en mijn hoofd is pijnlijk. Voor de rest van de dag vermijd ik de zon dus maar, en hoop er maar het beste van. In de avond eet ik een echte Vlaamse patat, wanneer ik met het meisje wat me bediend moeizaam half in het Spaans en half in het Engels praat, vraagt ze of ik ook Nederlands spreek en gaat het gesprek verder in het Vlaams/ Nederlands. Naast Vlaamse patat kun je in Calp werkelijk alles krijgen. Natuurlijk is er de bekende paella, maar er zijn ook mosselen, een Nederlandse bakker, Duitse steak, noem maar op. Calp is wat dat betreft echt een plek voor het goedkope massatoerisme.


Dag 45, woensdag 4 maart  2015 @ Calp
Vandaag is het een werkdag want het is tijd om een aantal dingen te publiceren. Ik ben dus voornamelijk op het internet aan het werk. Het is ook goed om vandaag een beetje uit de zon te blijven dus zoek ik een schaduwrijk plekje op. Wanneer de publicaties online staan en ik de benodigde e-mails heb behandeld, ruim ik de camper op en maak ik me klaar voor vertrek. 


Als eerste ga ik langs de camperservice om wat zaken te regelen. Wanneer ik daar binnenstap en in het Engels mijn vragen stel, krijg ik in het Nederlands antwoord. Grappig en wel zo handig om technische zaken te bespreken. Er zal eerst nog wat besteld moeten worden en dat kan nog wel even duren. Ik blijf dus nog in de omgeving van Calp. Dit keer zoek ik een plek in het andere deel, want van de 14 stranden die Calp heeft heb ik er nog een paar te ontdekken. Ik parkeer tussen de luxe hotels en als ik aan het strand komt schijnt de bijna volle maan prachtig in het water.      


Dag 46, donderdag 5 maart  2015 @ Calp en L’Albir
Calpe of eigenlijk Calp volgens de juiste spelling heeft zijn naam te danken aan de hoge berg. Deze berg is erg populair om te bewandelen. Ik heb het niet zo op de toeristische en uitgestippelde routes en kies liever zelf mijn wandelroute route. Wanneer ik een klein stukje over de rosten loop vanaf het strand, zie ik een oud pad wat naar boven gaat. Interessant! 


Wanneer ik het smalle pad naar boven neem, kom ik gedeeltelijk langs bomen en rotsen maar ik zie ook prachtige lavendel en andere planten. Het pad houd soms volledig op, zodat ik zelf mijn weg moet zien te vinden via de rotsen. Gelukkig heb ik enige klim ervaring en ik klauter en klim dan ook met veel plezier naar boven. Het uitzicht is overweldigend en het water spat wild tegen de rotsen onder me omhoog. Na een uur flink klimmen kom ik bij de ingang van de grote Calp en begint het toeristische pad. Ik vind het wel mooi geweest en wandel via de gewone weg terug.  



Eigenlijk heb ik het in Calp wel gezien en inmiddels heb ik ook alle 14 stranden bezocht. Ik hou het daarom voor gezien en vertrek. De route loopt voornamelijk langs de kust en is prachtig. Als ik in de haven van Altea parkeer wordt ik hartelijk ontvangen door Nederlandse mannen, ik blijk voor Café t Haventje te staan en ben dus direct in Hollandse sferen. Ik wandel over de mooie boulevard naar het centrum van Altea en geniet van het zonnetje.


Op de weg terug merk ik dat ik best moe ben van de klim van vanmorgen, dus stap ik in de camper en ga ik opzoek naar een parkeerplek plek voor de nacht. Niet veel verder kom uit in L’afas Del Pi, bij L’Albir. Daar zie ik een aantal campers staan op een openbare parkeerplaats, 200 meter van het strand. Dit lijkt me een prima plekje, Als de zon ondergaat kan ik vanuit mijn camper kan ik de maan in het water zien opkomen, een prachtig gezicht!      

Dag 47, vrijdag 6 maart  2015 @ L’Albir
In de ochtend krijg ik bezoek van een Nederlandse buurman. Ik hoor dat ze al 4 maanden onderweg zijn en nog nooit een camping of camperplaats bezocht hebben. Vol belangstelling vraag ik hoe ze dat dan doen. Al snel heb ik een aantal slimme handigheidjes bijgeleerd om nog vrijer te kunnen zijn. Ik word uitgenodigd om mee koffie te gaan drinken en met nog een stel andere gaan we naar een strandtent waar het al snel een gezellige boel is. Daarna ga ik aan het werk en verken ik het weinig interessante centrum van het stadje. Overal om me heen hoor ik Nederlands en als ik zelfs bij de koffie een stroopwafel krijg, vind ik de nostalgie toch best ver gaan.

Dag 48, zaterdag 7 maart  2015 @ L’Albir
De ontspannen en toch levendige sfeer van Albir is leuk. Er het water heeft hier verschillende kleuren prachtig hemels blauw. De diversiteit van overwinteraars uit Groot Brittannië, Vlaanderen, Nederland en de Scandinavische landen brengt 'n stukje extra internationaliteit. Ik ontmoet veel medelanders en sta op een prima plek. Redenen genoeg om hier nog even te blijven. Albir is weer een plaats om van te genieten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten