zondag 25 januari 2015

De eerste week loopt op rolletjes




Vrijheid op Wielen -
Blog van Mjon en haar avonturen met camper "Bluebird"  


Dag 1 Zaterdag 17 januari
Na een relaxte ochtend vanuit Steenbergen (NB) vertrokken. Tot Gent aan de snelwegen genomen en daarna via kleinere wegen naar Reims. Ik sta nu aan een redelijk rustige weg waar meer campers staan, waarschijnlijk wel een OK slaapplekje Geen idee of dit echt een goede overnachtingsplek is, maar het mag in elk geval, gewoon ‘in het wild’ in France, wat wel zo fijn is! Ik ben gelukkig al ook al 300 km zuidelijker gekomen. Het gaat in NL waarschijnlijk sneeuwen binnenkort dus ben ik daar echt net op tijd weg! Pas 22:00 uur en ik sta al in slaapstand. Wat heb ik het goed! Heerlijk. Ik doe exact wat in me opkomt en laat mijn intuïtie en zin me leiden. Heel fijn gevoel. Natuurlijk het reizen en ‘in beweging zijn’, alleen al is  top, maar dan ook nog zo geheel onafhankelijk is geweldig. Ik moet nergens zijn, op een bepaalde tijd, of plaats en hoe het ook loopt, het komt wel goed! Ik hoef ook met niemand en niets rekening te houden, wat echt heel fijn is. Pure vrijheid!  


Dag 2 Zondag 18 januari @ Reims
Vanmorgen veel aan mijn nieuwe boek gewerkt. Dat is immers ook de bedoeling van deze solo reis; schrijven! Daarna online werk verricht en leuk contact met het ‘thuisfront’. De Wifi bij Mc Donalds is helaas vaak de enige betrouwbare, hier in Frankrijk. Dus zit ik regelmatig daar een kopje koffie te nuttigen. I Hate It! Ook vooral omdat er nog al veel herrie makende kinderen rondhangen... mja, het is beter dan geen Wifi en echt overal is wel een Mac te vinden. Reims is niet heel interessant vond ik. Maar als je er dan toch bent ook maar wat highlights bekeken.    


Dag 3 Maandag 19 januari @ Val de Vesle / Dyon
Wakker geworden met bevroren ramen Brrrrr... Tijd om z.s.m. naar het diepe zuiden te gaan. Of misschien sta ik wel vrij hoog, en valt het op de weg wel mee, dat zou best goed kunnen... Ik sta tussen de champagne velden aan de ene kant en Reims aan de andere. Het is maar te hopen dat de zon de vries op de wegen in elk geval snel zal wegjagen.... Ook in NL was het ‘s morgens heel vroeg de laatste dagen zo, dus ik verwacht dat het later wel te doen zal zijn.  Ik durf er maar niet aan te denken, dat ik hier in dit duffe kleine dorpje, zonder wifi vast kom te zitten. Dat zou niet handig zijn. Ach, aan de andere kant kan ik dan tenminste mega veel schrijven! 

12.00 uur: De vogeltjes tjilpen, de zon schijnt, de vrieskou  is weg: tijd om te gaan!


Het was goed te doen op de weg. Via de ‘Champagne route’ maar Chaumont gereden. Veel heuvels en soms zelf bergen, wat wel even wennen is. Verder is het verkeer prima te doen. Want geen fietsers zoals in A’dam! Ik merk dat ik een hele goede leerschool heb gehad in de randstad want hier is alles rustiger, zelfs in de spits. Chaumont is een prachtig plaatsje met veel mooie en oude gebouwen. Daar even wat gewandeld en foto’s van het giga prachtige bogenviaduct gemaakt. Het laatste stuk over de tolweg gesjeesd en ik merkte dat Bluebird dat fijn vind, zo af en toe flink doorrijden. Het lijkt wel of de motor daar echt behoefte aan heeft soms, en ik ook ;) De tolweg eist inderdaad zo z’n tol, want: 10 euro voor zo’n 100 km. Dat doe ik dus maar niet al te vaak. Vooral met al die kilometers die ik nog wil maken, hakt dat dan aardig in het budget.


In Dijon aangekomen, direct bij grote fastfood ketens voor de deur Wifi opgepikt en gekookt. Best grappig om zo voor de deur van de fastfood restaurants je eigen gezonde potje te koken. Daarna snel een slaapplekje gevonden. Gelukkig is het niet zó koud hier. Het regende wel wat natte sneeuw daarnet ,maar de ramen zijn niet zo erg bevroren als gisteren. Ik ga Dijon nog even bekijken, maar daarna snel weer door in de richting van Lyon en de zon!       


Dag 4 Dinsdag 20 januari @ Lyon
Vandaag een zeer gemakkelijke route genomen. Van de champagne streek in de wijnstreken beland. Bijna een hele weg alleen maar rechtdoor. Wel een weg met vele rotondes en vol met supermarchés enz. Niet mega mooi, wel praktisch en snel. Lyon- Centre is erg gezellig, maar ook nog heel koud. Ik wil m’n tijd dus niet te veel in deze stad verdoen. Uiteindelijk was ik op zoek naar een camping voor de nacht, die net buiten Lyon is, maar de Tomtom bracht me naar een prima en rustige parkeerplaats. Ik had geen zin om verder te zoeken, en gratis parkeren blijft natuurlijk altijd beter. Nog even het kleine centrum in gelopen en wat boodschappen gedaan. Direct weer leuk contact met hele aardige mensen. Wie zei er ooit ook weer generaliserend dat de Fransen, niet zo aardig en heel chauvinistische zijn? Ik zelf misschien ook wel, maar ik neem het direct terug... De Fransen die ik ontmoet, zijn erg aardig en doen vanwege mijn gebrekkige middelbare school Frans, hun best om zelfs af en toe Engels met me te praten. 

Omdat ik zoveel door de wijnstreken heb gereden vandaag, kreeg ik vanzelf echt zin in een wijntje ‘s Avonds dus uiteindelijk maar een klein flesje opengetrokken. Heerlijk!              


Dag 5 Woensdag 21 januari - van Lyon naar Alés  
Wauw! Vandaag maar eens van de gebaande paden afgeweken. Ik had behoefte aan natuur, na al die saaie wegen en ik heb het geweten! Een mega mooie route, maar zeer moeilijk. Giga bergen en dalen, maar gelukkig kon BlueBird zelfs de grootste bergen redelijk gemakkelijk aan. Wel vreemd om zelfs soms in de 2e versnelling te stijgen en in de 5e te dalen, maar op die manier ging het prima. Het was wel erg opletten en handjes aan het stuur houden, want één klein stuurfoutje en je beland zo in het ravijn... De omstandigheden op de wegen zijn fantastisch goed. Geen spatje sneeuw te bekennen, zelfs niet op de hoogste besneeuwde bergtoppen, echt niets geen gladheid op de weg. Wat doen die Fransen dat goed! Trés bien! Wel zeer vermoeiend want continu, op de weg focussen en  zeer goed opletten was echt noodzakelijk, en met een gemiddeld tempo van zo’n 40 km per uur schoot het ook niet echt op. Maar het was de moeite waard. Prachtig om uren lang alleen maar door de witte sneeuw te rijden en prachtige bergen om je heen te zien. Ik was uiteindelijk wel blij om weer wat groens te zien en om uiteindelijk veilig in Alés aan te komen. Ook direct een zeer prettig ontvangst, in Alés. Mijn camper- buurman bleek een local te zijn, en kwam direct gezellig een joint aanbieden. ;)
 
Dag 6 Donderdag 22 januari - @ Alés
Na de heftige reisdag van gisteren, vandaag een rust en schrijfdagje in Alés. Dit is een perfecte plek om even bij te komen, want Alés is klein, fijn en lekker overzichtelijk. De officiële camper parkeerplaats heeft stromend water en dump faciliteiten voor het toilet en vuilnis. Het is gelegen aan een grote rivier wat het gemakkelijk vindbaar maakt, waar je ook in de stad bent. Aan de andere kant van de parking is een drukke weg gelegen, waar het verkeer langs raast, maar ik heb daar voor een dagje niet echt veel moeite mee. Mijn aardige buurman heeft me vanmorgen meegenomen naar een soort community centrum. Daar kreeg ik gratis een heerlijke warme douche, koffie en een hele hoop gezelligheid. Na een aantal gesprekken, met half Frans/ Engels en veel handen en voeten, ook nog een partijtje tafelvoetbal gespeeld, waarbij ik me erg heb laten inmaken, door de zeer geoefende spelers. Veel lol en weer zeer aardige mensen ontmoet. 

Vanmiddag het stadje bekeken, best een gezellig sfeertje. En, het belangrijkste: de zon schijnt hier! Ook, maar weer eens Mac’donalds opgezocht. Helaas echt nergens anders een open Wifi te vinden. Ik besef me nu pas, hoe vooruitstreven we ook op dat gebied weer in NL zijn met bijna overal wel een open Wifi.    
Dag 7 Vriijdag 23 januari
Alés is nog steeds leuk en zonnig! Er zijn hier motorcrossen aan de gang en dat maakt het druk en enerverend. De stad is zo klein en gezellig dat ik nu al bekende tegenkom, waar ik dan met handen en voeten een praatje mee maak. Ik besef me door de charme van de Fransen maar weer eens extra hoe bot we in A’dam eigenlijk kunnen zijn. Alés is niet een stad met de bekende Franse allure, maar lijkt eerder een beetje een hippie stad. En, omdat me dat zo goed bevalt en ik me een beetje grieperig voel heb ik besloten om hier nog maar een rust- en schrijf- dagje te houden.


Dag 8 Zaterdag 24 januari - @ Séte
Gelukkig heb ik denk ik de opkomende griep kunnen onderdrukken. Vanmorgen afscheid genomen van mń Frannse vrienden en rond het middaguur naar Montpelliers gereden via een prachtige groene route. Montpellier is een mooie stad met prachtige gebouwen, mooie mensen en het doet al echt mediterrane aan vanwege de palmbomen. Een paar uurtjes in het centrum doorgebracht en vandaar weer verder richting Séte. Wat was ik blij om de zee te zien! Hier sta ik op een prachtige camper plaats aan het strand! Helaas staat er enorm veel wind, wat het veel te onprettig maakt om veel buiten te zijn.


Een week onderweg en z’on 1250 km van Amsterdam, niet slecht voor z’on oud Campertje. En hoewel ik geen haast heb, krijg ik toch de neiging om weer snel door te gaan naar het zuiden. Puur en eigenlijk alleen al vanwege het weer...  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten