zondag 15 maart 2015

Toeristische Hoogtepunten In De Gouden Driehoek

Week 8 - Dag 49, Zondag 8 maart 2015 @ L’ Albir
Het is duidelijk zondag want het is druk rondom het strand van L'Albir. In de middag zoek ik de wifi op in een Nederlands café. Dat heeft weinig zin blijkt achteraf, want van online werken op de computer komt nauwelijks iets. Het is namelijk veel te gezellig. Veel van de café bezoekers wonen hier al jaren en ik wordt direct warm verwelkomt. Het gesprek gaat voornamelijk over hoe goed het leven hier is en hoe druk en gestrest het leven in Nederland wel niet is. Niets is goed in Nederland, volgens vele hier, maar ondertussen drinken ze wel Heineken bier, klinkt er Hollandse muziek, staat de tv op het Nederlandse voetbal en wordt er Gouda kaas geserveerd. Best grappig... Kortom: ik voel me weer helemaal thuis in de op en top Hollandse 'klaag gezelligheid'.

Dag 50, Maandag 9 maart 2015 @ Gudalest
Ik vertrek vandaag richting het binnenland voor een toeristisch bezoek aan Gudalest. De voornaamste reden van dit bezoek is de prachtige route er naar toe en de unieke ligging van het dorp wat tegen de bergen aan hangt. Voordat ik de toerist ga uithangen, ga ik bij aankomst eerst naar het prachtige stuwmeer om daar te schrijven.
Wanneer ik een plekje zoek aan het meer wordt ik begroet door hondengeblaf bij een huis. Ik daal af naar het meer en vind een plekje, en een klein hondje. Ik begroet het, en het beestje komt naar me toe en laat zich uitgebreid aaien. Voordat ik het weet ligt ze naast me op het kleedje. Na een uurtje, geschreven te hebben, wil ik het hondje naar het huis brengen. Het is alsof ze mijn gedachten kan lezen, want terwijl ik inpak loopt ze al voor me uit in de richting van het huis.

Ik ga de berg op en begeef me in de toeristische sferen van Guadales. De straatjes zijn gevuld met uitpuilende souvenirshops en andere hebben dingetjes. Eerst wandel ik een tijdje rond in het stadje en ga dan naar het gemeente museum en het kasteel. In het museum is er een combinatie van waanzinnig mooie oude en moderne kunst te zien. Er zijn vele schilderijen, maar ook antiek en een van de hoogtepunten is de bibliotheek met zeer oude boeken. Bijna alle kamers in het huis zijn nog zoals ze vroeger waren ingericht. De hoeden hangen nog aan de kapstok, het porseleinen servies staat nog in de kast. Enig om te zien! Bekijk hier meer foto's van El Castell de Guadalest.

Wanneer ik naar het kasteel op de top van de berg toe wandel is het uitzicht over het stuwmeer prachtig. Eenmaal bij het kasteel aangekomen valt er niet veel meer te zien dan een begraafplaats en een stukje ruiine maar ook daar maakt het uitzicht veel goed. Op de terugweg bezoek ik de oude gevangenis en bij het zien van de koude kerker, ben ik blij dat we niet in die tijd te leven! Tegen de avond rij ik terug naar Calp, omdat de camperservice daar met onderdelen op me wacht.

Dag 51. Dinsdag 9 maart 2015 @ Calp
Het doet me onverwacht veel plezier om terug in Calp te zijn. Ik sta in mijn favoriete straatje aan het strand geparkeerd, bezoek de supermarkt waar ik al wat weet te vinden en ik ga naar de leuke brasserie. Hoewel ik het ontdekken van nieuwe plaatsen erg leuk vind, is het ook wel eens prettig om al ergens thuis te zijn. De stranden van Calp zijn mooi en 's avonds geniet ik weer van de prachtige kleuren bij de ondergaande zon.

Dag 52, Woensdag  11 maart 2015 @ Calp
Eindelijk krijg ik bericht van de camperservice dat de juiste onderdelen binnen zijn gekomen en dat ze morgen geplaatst kunnen worden. Ik breng dus nog één dag in Calp door. Inmiddels begin ik Calp zelfs leuk te vinden, dus zo erg is dat niet. In de ochtend begeef ik me naar mijn favoriete strandtentje met snelle wifi om online te werken en te publiceren. Daarna is het tijd voor wat fysieke activiteiten. Ik wandel over het strand tot ik bij de rotsen kom en eigenlijk niet meer verder kan. Er staat een groot bord met een verbod en een waarschuwing met vallende stenen erop. Terwijl ik de rotsen bekijk zie ik dat er best wel mogelijkheden zijn om erover heen te wandelen en met die vallende stenen zal het allemaal wel meevallen. Ik neem het risico voor lief. De klim over de rotsen geven me een prachtig uitzicht over Calp en over de zee. Na een tijdje kom ik bij verschillende oude ruïnes met een aantal fantastische bouwsels en doorkijkjes. Bekijk hier mijn verhaal in foto's van de mooie wandeling: Woensdagmiddag wandeling in Calp

Dag 53, Donderdag 12 maart 2015 @ Benidorm
In krijg een bericht van een Facebook vriend en collega schrijver dat hij ook in Calp is. We spreken af om koffie te drinken op het strand. We maken gezellig een wandeling naar de haven en drinken daar wat. Aangezien we beide niet alleen schrijven maar ook actief zijn in de internationale bewegingen hebben we genoeg te bespreken. We hebben een lang, mooi en reflecterend gesprek over het leven, het schrijven, het activisme enzovoorts. Terwijl ik aan het aan het einde van de middag me klaar aan het maken ben voor vertrek, komen er een paar Duitsers langs lopen en vragen hoe oud de camper is. Ik antwoord 25 jaar. Ze kijken bewonderend naar mijn Mercedes camper en vragen of hij te koop is. Ik merk dat direct mijn haren in mijn nek omhoog gaan staan en ik antwoord zonder enige twijfel met een resoluut; nee! Oh, dat is jammer krijg ik als antwoord. Ik zeg naar waarheid dat het mijn grote liefde is en hij dus niet te koop is. Tja, uit pure nieuwsgierigheid had ik natuurlijk kunnen vragen wat ze ervoor zouden bieden, maar zelfs dat kwam niet eens in me op....

Na veel gedoe, krijg ik bij de camperservice de juiste connectie voor de Spaanse gasinstallatie. Eindelijk kan ik weer koken, tenminste als ik eerst nog een gasfles regel en boodschappen doe. Het is al wat later en op dat moment heb ik daar net geen zin in. In plaats daarvan stap ik in de camper en rij ik naar Benidorm. Daar aangekomen eet ik in de oude stad in een van vele een restaurants. “Benidorm by night” is natuurlijk partytime en ik heb er nog een leuke avond.

Dag 54, Vrijdag 13 maart 2015 @ Benidorm
Aan de ene kant wil je hier in Benidorm eigenlijk niet gezien worden, voordat je 65 plus bent. In sommige delen van de stad zie je echt alleen maar oudere toeristen en daar is de verschrikkelijk lelijke en goedkope kleding, koopwaar en het horeca aanbod dan ook volledig op aangepast. Aan de andere kant is het best leuk. De oude stad met de kleine straatjes zijn zeer gezellig en er zijn ook nog best mooie kleine strandjes te vinden. In de ochtend werk ik op een terras aan het strand van Levante, daarna wandel ik over het strand en ga ik naar het toeristische uitkijkpunt. Tot de zon onder gaat werk ik verder op een klein strandje waar het best goed vertoeven is.

Dag 55, Zaterdag 14 maart 2015 @ Villajoyosa
Het is een koude dag het gaat zelfs even regenen, iets wat tot nu toe gelukkig zeldzaam is tijdens deze trip. Ik hou het voor gezien in Benidorm en vertrek zuidwaards. Eerst ga ik nog langs een grote Carefore supermarkt want ik weet dat ze daar Old Amsterdam kaas verkopen. Na weken van vage flauwe kaas, loopt alleen al bij de gedachten het water me in de mond... Na een uur shoppen in de mega grote supermarkt, ben ik het helemaal zat. Ik besluit het inkopen doen voortaan toch maar liever bij de kleinere lokale winkeltjes en marken te houden. Aan de andere kant is het heel erg handig om met een winkelwagen vol zware spullen, tot bij de camper te kunnen rijden en meteen alle boodschappen in de kastjes te zetten!

Na de lunch, met kaas, rij ik naar Villajoyosa. Daar staan huisjes die ik wil zien. Vroeger schilderde ze namelijk de huizen in kleuren zodat de zeelui gemakkelijk de weg terug konden vinden. Het is een vrolijk gezicht. Ik parkeer de camper op een terrein aan de boulevard en werk een tijdje aan mijn boek, met uitzicht op de zee. Pas als ik de camper verlaat zie ik het bord: ‘verboden voor campers’ staan. Ik stap dus weer in de camper om verder te gaan.

Als ik net onderweg ben, word ik op de straat aangehouden door een man. Ik stop en hij vraagt in het Nederlands of ik een plekje zoek. Ik zeg hem dat ik net van plan was om weer door te gaan. Hij verteld me dat er iets verder een plek bij het water is, waar hij en nog meer campers staan. Ik bedank hem voor de tip en zeg dat ik een kijkje zal nemen. De mooie plek heb ik al snel gevonden en zo verblijf ik deze nacht dus toch in het kleurrijke toeristische Villajoyosa.

1. Ik zie nu pas je post, als je nog kunt, rijdt dan eens door Benimeli en doe ze de groeten van mij. Ik heb daar enkele jaren gewoond, tussen de beste sinaasappels ter wereld;-) Chimo Mut is een oude vriend, sinaasappelboer en bouwer. Iedereen kent elkaar en in het dorpscafé kun je heerlijk ontbijten, zo rond 10 uur. Have Fun!